Hetty Koelewijn

Hetty KoelewijnWie is Hetty Koelewijn?
Hetty Koelewijn beleeft veel plezier aan het lesgeven. Daarnaast treedt ze zelf op als zanger of als begeleider van een koor of solist. Muziek maken geeft haar veel vrolijkheid en energie.

Opleiding
Hetty Koelewijn studeerde piano, zang en orgel aan het Utrechts conservatorium. Ook volgde ze kerkmuzieklessen, improvisatielessen en koordirectie. In 1984 studeerde ze af. Ze deed een AMV-opleiding en een aantal Kurt Thomas-cursussen voor Koordirectie. Ze vindt het zingen en de stem zoiets geweldigs dat ze zich verder specialiseerde in zang door het volgen van zanglessen en Masterclasses en een cursus Spreek- en Zangstem aan de Universiteit van Utrecht.

Ervaring
Hetty heeft sinds 1985 een eigen muziekschool in Bunschoten. Daar geeft ze piano-, zang- en orgellessen en stemvormingscursussen. Daarnaast is ze sinds 2002 als zangdocent verbonden aan de Muziekschool Woudenberg.
Ze heeft een aantal koren gedirigeerd, waaronder kinder- en jeugdkoren. Momenteel werkt ze met koren en zanggroepen op projectbasis. Als sopraan trad ze regelmatig solistisch op. Ze zingt in diverse koren, o.a. MUSA o.l.v. Peter Dijkstra, het Nieuw Bach Ensemble o.l.v. Krijn Koetsveld, het Amersfoorts Bachcantate Koor en ze is invaller bij de Domcantorij in Utrecht. Sinds 2013 is Hetty cantor-organist bij Ipse de Bruggen in Zwammerdam.

Muziek verrijkt je leven!
Hetty: “Ik vind het waardevol om mooie dingen te doen. Muziek maakt het leven mooier.
Mensen iets leren doe ik graag. Al van jongs af aan zit dat in mijn bloed. Muziek maken ook. Vanaf mijn 4e jaar zat ik achter het orgel. En later kwamen daar hoorn, piano en zang bij.
Ik vind het fijn om het beste uit iemand te halen. Om de muziek mooi te laten klinken. Muzikaal en ontroerend spelen en/of zingen. Daarvoor is een gedegen ondergrond nodig: een goed ritmegevoel, een goede techniek, notenkennis, theorie van de muziek, structuur van de muziek. Maar wel met aandacht voor iemands persoonlijke kwaliteiten en bagage.
Ik houd van mooie dingen. Een instrument, een toon, een zangstem, het kan zo mooi klinken! De rillingen over je rug. Sfeer, aandacht en zorg zijn daarom ook belangrijke thema’s in mijn lessen.
Door de zanglessen die ik op het conservatorium kreeg, leerde ik ademend spelen. Dat wil ik mijn leerlingen meegeven. Pianisten en organisten worden dan ook heel goede begeleiders.
Zangers krijgen een goede basistechniek waarbij ze vrij en zuiver leren zingen.”
 

Dag Hetty,

Als ik een reactie zou mogen geven op jouw manier van lesgeven, zou ik als een van de belangrijkste aspecten willen noemen dat je het vermogen bezit om, naast je muzikale begaafdheid, echt te kunnen luisteren. Werkelijk naar iemand luisteren is een kunst.
Telkens weer viel het me op dat je heel goed aan kon voelen hoe de ander de muziek beleeft en op welk niveau hij of zij kan presteren. Het gevolg hiervan is dat een leerling zich niet alleen op z’n gemak voelt, maar dat hij ook de gelegenheid geboden krijgt zich op een weg te begeven in de muziek die hij leuk vindt. Dit is een bijzondere gave voor een muziekdocent. Op deze manier kunnen namelijk kennis en vaardigheid optimaal worden overgebracht en blijft een leerling gemotiveerd.
Ik heb dit als zeer prettig ervaren en nog steeds heb ik (na vele jaren…) veel profijt van je lessen, Hetty.

Aart Duijst
Share Button